PLAN I PROGRAM TENISKE ŠKOLE ZA DJECU REKREATIVNOG TIPA
Za koju djecu onu od 5 godina ili onu od 17 godina.
Upravo je to i bit razlike pojedinih programa kako pristupiti djeci starosne dobi 5-6 godina i onoj koji već postaju ljudi ili onoj negdje između .
Program u grubo, može biti isti za sve, ali uspješnost provedbe programa je upitna ako se pristupa na isti način djetetu od 5 godina i djetetu od 14 godina itd.
Upravo zato su potrebni vrlo iskusni i stručni treneri koji znaju pristupiti sa istim programom različitoj dobnoj skupini.
Program se može složiti prema dolje navedenim elementima
ŠTO BI BIO SMISAO SVEGA
Smisao jedne teniske škole trebao bi se uklopiti u ciljeve i djelatnosti pojedinog tenera, kluba, Saveza i sredine u kojoj živimo .
Najčešće su to bavljenje odabranim sportom radi zdravlja , zabave , zdrave društvene sredine ili pak takmičarski ciljevi.
Moje mišljenje je da se najčešće treba polaziti od prvo navedenog(najmanje 80% rekreacija, a oko20% i manje sa prioritetom takmičara) znači pokušati imati što više djece u teniskoj školi, a ako iskoči koji talent(što se može već nazirati nakon par mjeseci treninga) treba ga uputiti gdje i kako se može dalje razvijati, ako su sve grupe iz teniske škole za njega ili nju preslabe.
Zaključak: Svaki trener , svaki klub, svaki Savez će raditi one programe za koje smatra da su najvažniji . U svakom slučaju svi su potrebni, jer svi utječu na cijelokupni razvoj teniskog športa.
PREMA ZDRASTVENOM STANJU DJECE
Igrač može biti ograničen svojim zdrastvenim stanjem, da li psihičkim, da li fizičkim i trener mora imati u vidu ta ograničenja da ne dođe do nesporazuma , zato je razgovor sa roditeljima i djecom vrlo bitan.
Vrlo je bitno uklopiti ovakvu djecu sa djecom koja su potpuno zdrava gledajući da u grupi ostane glavni cilj dobra atmosfera između djece, a onda i napredak.
PREMA POSTAVLJENIM CILJEVIMA TJ. USMJERENOSTI TRENINGA
Cilj ovakvog programa je da se djeca bave jednim vidom sporta koji se naziva tenis, a služi im za razvoj tjelesnih sposobnosti , lakše integracije u svoju okolinu putem športa, usvajanje teniskog znanja i zabava, ne prioritetno postizanje vrlo dobrih ili vrhunskih rezultata.
Ako se pojavi talenat i radnik treba ga usmjeriti tamo gdje se može dalje razvijati.
PREMA KONTINUIRANOSTI TRENINGA ( igrača ali i teniske škole)
Iako su to igrači rekreativnog tipa traži se kontinuiranost u treninzima da bi se naučeni ili usvojeni elementi mogli dalje usavršavati jer je napredak tim veći, a time i zadovoljstvo.
Također sam rad teniske škole mora biti kontinuiran i po mogućnosti bez čestih prekida . Naprimjer:trener ne može zbog turista ili tko zna čega.
PREMA IZBORU I DISTRIBUCIJI SADRŽAJA TRENINGA
Koji elementi teniske igre i u kojem obimu i na koji način, kojim intenzitetom.
Vrlo je bitno da trener procijeni u kakvom su stanju djeca na igralištu , zdrava, motivirana , ili bolesna i briga ih za sve ili možda pričljiva pa prema tome i dozirati opterećenje.
Naprimjer osim teniskih elmenata igra nekih drugih igara koje pomažu za razvoj tenisa ali i motivacije i stvaranja dobre atmosfere. Ribara i mreže, skokovi , šprintevi zagrijavanje , sklekovi čučnjevi stoj na rukama , polijevanje u ljeti , glumatanje trenera ali paziti jer onda djeca idu još više , gađanje lopticama , dodavanje , bacanje u dalj, itd.
PREMA ODGOJNIM NAČELIMA I MEĐUSOBNIM ODNOSIMA NE SAMO TRENER-IGRAČ VEĆ I ŠIRE
Ophođenje(komunikativnost)igrača sa trenerom i obrnuto prije i nakon treninga
Ophođenje igrača i trenera za vrijeme treninga-prema dobnim skupinama, malo dijete ne razumije ono što i djete od 14 godina
Način kritike i pohvale
Oprema za trening i da ne može u trapericama igrati i slično.
Što roditelj očekuje ili traži od djeteta i trenera
Što trener očekuje od igrača i roditelja
Trener kao stručnjak
Trener pedagog-odgajatelj
Trener primjer
Gledanje u oči.
PREMA PRINCIPU NAPREDOVANJA
a) Usvajanje osnova teniske igre
b) Poboljšavanje usvojenih osnova
c) Automatizacija ispravno izvedenih pokreta
d) Takmičarski tenis –kojim se nećemo baviti
PREMA VRSTI UDARACA KOJI POSTOJE U TENISU
1.Forhend-Bekend
2.Volei
3.Smeč-Lob
4.Servis-Retern
i ako je grupa naprednija Specijalni udarci koji se treniraju u sklopu ovih osnovnih udaraca.
PREMA PRINCIPU USVAJANJA TEHNIKE UDARACA
Pimplanje
Pokušaj udarca loptice
Usvajanje udaraca po metodi 1.zamah 2. predudarac 3. udarac 4. izmah
Udarac sa traženjem pravilnog zamaha i izmaha
Navikavanje na brzinu leta loptice i procijene njezinog odskoka
izvođenje udaraca sa sve većih distanci
Demonstracije udaraca od strane trenera
Način prenosa informacija od strane trenera
PREMA TEHNIČKO-TAKTIČKOM ZNANJU IGRAČA
Što bi značilo , da ako igrač ili igrači usvoje određene elemente onda treba ići na teže , čak i unutar grupe se može npr. loptica izbacivati od strane trenera drugačije za one koji su napredniji. Ili davati bonus bodove za slabije u igri na bodove itd.
PREMA PRINCIPU KRETANJA PO TENISKOM TERENU , RADA NOGU I PRAĆENJA LETA LOPTICE
Igrač uči udariti lopticu po osjećaju bez zadataka rada nogu
Igrač ima zadatak, nakon udarca se uvijek vratiti u početnu poziciju ali mora pratiti let loptice , što je vrlo bitno kod početnika dok to ne automatiziraju.
Ili za bolje igrače nakon udarca dobije odmah slijedeću loptu , tako reći ne stigne niti onu prvu otpratiti, a za malu dječicu dok ne pogledaju trenera nakon udarene lopte ne bacati slijedeću.
PREMA PRINCIPU LAKŠEG KA TEŽEM
Igra u malom polju zatim igra na cijelom igralištu.
Trener baca loptice što ljepše
Trener baca loptice po najavi ali brže , više kraće itd
Trener baca loptice gdje hoće i kako hoće
Trener igra sa igračem što ljepše
Trener igra sa igračem ujednačeno ali igra gdje hoće
Trener igra ne ujednačeno i gdje god hoće
Igrač igra sa igračem što ljepše
Igrač igra sa igračem gdje žele
Igrač igra sa igračem na poene
PREMA VREMENSKIM CIKLUSIMA
dnevni
tjedni
mjesečni
šestomjesečni
godišnji
PREMA DUŽINI TRAJANJA TRENINGA
30 min.
45 min.
60 min.
90 min
120 min.
PREMA BROJU IGRAČA
Pojedinačno
U dvoje
U troje
U četvero
Itd.
PREMA BROJU RASPOLOŽIVIH IGRALIŠTA
1 igralište
2 igrališta
itd.
PREMA BROJU LOPTICA U TRENEROVOJ KOŠARI I OSTALIM POMAGALIMA
120
80
40
20
Šeširići , oznake , topovi, likovi , trake, spužvaste loptice male mreže itd.
PREMA BROJU TRENINGA U JEDNOM TJEDNU
1 put tjedno
2 puta tjedno
3 puta tjedno
4 i više puta tjedno
PREMA RASPOREDU GRUPA, JAČINI GRUPA I NAPREDOVANJU TJ . ZNANJU POJEDINIH IGRAČA UNUTAR GRUPE.
Najmlađe grupe kasnije ljeti ranije zimi treninzi, najstarije obrnuto.
Najbolji pojedinac u jednoj grupi prelazi u bolju grupu
PREMA SASTAVLJANJU GRUPA
U našem primjeru ja preporučam sastavljanje grupa prema slijedećim prioritetima:
prvo prema kvaliteti teniskog znanja
Bez obzira što je to rekreacija, sama provedba sadržaja treninga će biti olakšana ovim načinom . Motivacija djece koja su talentiranija ili onih koji se zaista trude bit će nagrađena i trening će imati smisla ne samo zbog toga već i u slučaju da se netko kasnije opredjeli i za takmičarski tenis. Ovdje se često znaju javiti problemi kada djete treba preći u bolju grupu onda dođe problem slobodnog vremena da taj termin od te bolje grupe ne odgovara djetetu i onda mora roditelj odlučiti kako dalje, jer ako trener nema više prostora za stavljanje novih
termina onda igrač nema izbora ili ako mu neki novi termini remete cijelokupnu satnicu, onda će djete ili morati ostati u istoj grupi i stagnirati ili će se roditelj i djete odreći nekih drugih aktivnosti u korist tenisa .
drugo prema starosnoj dobi
Djeca slične starosne dobi bolje se razumiju , zatim pristup trenera djeci je sličan što se ne može ako je u jednoj grupi razlika u godinama, 3-4 godine.
treće po prijateljstvu između djece
Neka djeca dolaze na tenis zbog prijatelja i žele samo sa njima biti u grupi inače odustaju od tenisa.
četvrto prema terminima ostalih aktivnosti djece
Većina djece ima i druge obveze kao što su muzičke škole , balet, drugi sport, dužina trajannja nastave u školi je različita, obiteljske obveze i dr.)
peto prema odnosu djece unutar grupe
Primjer 1. U jednoj grupi jedan dječak se stalno žali na drugo dvoje djece da ga zafrkavaju.Tu trener mora odigrati važnu ulogu jer ovaj dječak bi želio ići u drugu grupu ili da trener izbaci ovo dvoje ili da smiri situaciju. Trener mora uočiti i spriječiti zadirkivanja, vrijeđanja i provokacije i jasno dati do znanja da se to neće tolerirati. Naprimjer ako trener primjeti da jedno dijete smeta ili provocira jednostavno ga pošalje da skupi 10 loptica i stavi u trenerovu košaru, ako djete to ne želi onda je za njega trening završen, ali tih 10 loptica ga čeka odmah na početku drugoga treninga i ako i tada ne želi onda se postupak ponavlja dok djete ne skupi 10 loptica ili odustane od daljnjeg treniranja. Ovdje naravno roditelji mogu puno pomoći ako to sve gledaju.
Primjer 2. U jednoj grupi su svi po prijateljskoj osnovi i koji na tenis dolaze ne zbog toga jer žele nešto naučiti već zato jer je prijatelj iz škole ili ulice ovdje. Obično su takve grupe neozbiljne , slabo koncentrirane, puno pričaju, puno pitaju,puno zahtjevaju i napreduju u usvajanju teniskog znanja jako sporo, ali su vrlo zadovoljni jer imaju relativnu slobodu od trenera koji dosta toga tolerira jer je cijela grupa ista, nema ni jednog pojedinca koji odskače pa nema potrebe za kaznama i sličnim. Jedina nevolja je ovdje roditelj koji misli i želi drugačije i zahtjeva od trenera da bude stroži, upravo ono što oni sami ne mogu i nisu u stanju kod svoje kuće. Ovdje trener mora pozvati roditelje da promatraju treninge i otvoreno razgovarati da njihova djeca nisu motivirana za tenis već za druženje i da im je tenis prilika da budu zajedno . Jedan dječak je naprimjer zaljubljen u jednu od djevojčica i želi biti u njenoj blizini. Dvije djevojčice su tu jer su im mame prijateljice , itd itd.
Primjer 3. U jednoj grupi je jedna djevojčica koja slabo govori Hrvatski što izaziva interes kod druge djeca, ali i podrazumjeva kvalitetu trenera da li pozna koji strani jezik jer mu on omogućava lakši rad, a podiže malo i trenerov autoritet kod ostale djece.
PREMA BROJU DJECE I BROJU RASPOLOŽIVIH TRENERA I IGRALIŠTA
Manja djeca grupe do 8 djece
Veća djeca grupe do 4
Ukupan broj djece na jednog trenera
Broj igrališta na raspolaganju
PREMA VOĐENJU EVIDENCIJE DOLAZAKA
Lista evidencije dolazaka
Evidencija izostanaka --opravdano , neopravdano
4 treninga , 8 treninga 12 trenniga ovisno o želji roditelja i djeteta
PREMA NAČINU PLAĆANJA RODITELJA I ODRŽAVANJA TRENINGA
Grupe trebaju biti formirane bez obzira koliko djece dođe na trening , trening se održava i cijena ostaje ista za roditelje, trener ne gubi ako mu klub plaća treninge, klub ima povećene troškove škole, ali zato dobar imidž, a djeca i roditelji su zadovoljni
Formiranje cijene prema broju djece na treningu , nije najsretnije riješenje jer roditelj će morati platiti više ako netko iz grupe ne dođe na trening iz bilo kojeg razloga, a on očekuje da svi redovito dolaze.
Odrediti cijenu teniske škole
konkretno 2 x tjedno po 30 min je 50 kn mjesečno i više
1 x tjedno po 1 sat je 100 kn mjesečno i više
2 x tjedno po 1 sat je 200 kn mjesečno i više
3 x tjedno po 1 sat je 300 kn mjesečno i više
Ako zbog ne redovitog dolaska i situacije da u jednoj grupi nisu uvijek 4 djece se ne može provesti kalkulacija onda klub treba biti svijestan da će morati izdvojiti više sredstava
Odrediti nadokanadu za trenera
Konkretno; trener radi za 80-120 kn po satu neto, ovisi opet o kvaliteti trenera i mogućnostima kluba
KONKRETAN PRIMJER PLANA I PROGRAMA JEDNE TENISKE ŠKOLE
01. Odrediti
a) makro ciklus- šesto mjesečni napravljen prema zimskom računanju vremena i ljetnom računanju vremena
i to od 01.04.-01.11. i onda od 01.11.-01.04. slijedeće godine i u njemu planirati osim treninga i pojedinačne treninge, sparing mečeve , turnire i lige i to za svakog igrača ponaosob.
b)mezociklus mjesečno i rijeđe dvomjesečno (zbog programa rada koji obuhvaća sve zadano kroz 4 četiri tjedna provođenja i zbog samog načina plaćanja teniske škole koji je također mjesečno ili rijeđe dvomjesečno)
c)mikrociklus tjedni (zbog predviđenog programa rada koji je tjedni i mjenja se svaki tjedan i tako 4 tjedna čime smo zaokružili mezociklus od jednog mjeseca, a obuhvatili sve planirano)
d) odigrati 2-3 turnira klupskog do županijskog nivoa
e) odigrati ligu za djecu do 11 godina i do 15 godina na županijskom nivou
f) predvidjeti pojedinačne treninge, mečeve ili slobodnu igru u slobodno vrijeme.
g) održati proslavu dana teniske škole ili kluba
02.Odrediti tjedni program glavnog dijela sata
Konkretno:
1 TJEDAN- na svim satovima glavni dio sata
Forhend i Bekend
2 TJEDAN- na svim satovima glavni dio sata
Volei
3 TJEDAN- na svim satovima glavni dio sata
Smeč i Lob
4 TJEDAN- na svim satovima glavni dio sata
Servis i Retern
03. Odrediti sadržaj i tijek sata
Konkretno:
Uvodni dio
Na primjer :Lagano trčanje sa razgibavanjem
Glavni dio
Na primjer :ono što je planirano po tjednom programu kao glavni dio sata
Završni dio
Na primjer: razne zabavne igrice ili vježbe brzine , snage ,koordinacije itd.
04. Odrediti način usvajanja teniskog znanja . Metodika rada i Modeli rada
Metode rada
Svaki trener ima neku svoju metodu jer metoda Hrvatske teniske škole ne postoji već se radi po preuzetim metodama raznih stranih škola, a koje su prezentirane na ispitima za voditelje , trenere i više trenere. Zato bih volio napraviti metodu rada teniske škole Hrvatskog teniskog saveza ,TSIŽ i moju osobnu koja bi se bazirala kao i sve ostale na:
PSIHOLOŠKA PRIPREMA (kako provoditi psihološku pripremu)
TJELESNA PRIPREMA (kako provoditi tjelesnu pripremu)
TAKTIČKA PRIPREMA (kako provoditi taktičku pripremu)
TEHNIČKA PRIPREMA (u kojoj su tehnika osnovnih udaraca i tehnika specijalnih udaraca i kako ju provoditi )
i onda preuzeti odgovornost i reći to još treba popraviti tu smo zaribali itd. Čudno je da nitko nema hrabrosti to uraditi, a uopće se ne radi o takmičarskom tenisu.
Naravno da će od početničkog do naprednog nivoa ovisiti koju pripremu i u kojem obimu ćemo provoditi.
Naprimjer : Za početnike će biti više tehnike i psihe(u smislu komunikacijskih odnosa) , ponešto tjelesne pripreme i nimalo taktike . Dok će za jednog naprednog takmičara biti više psihološke , taktičke i tjelesne pripreme, a manje tehničke itd .
Modeli rada
To opet ovisi u kojim uvjetima treniramo i o čemu smo ovisni i sa čime raspolažemo .
U nekim klubovima je bolje, a u nekima lošije.
Naprimjer: Broj igrališta i broj trenera, satnice korištenja igrališta ,rad u grupi, pojedinačni rad, sparing mečevi , materijalni uvjeti , tehnička pomagala itd.
Konkretno kod mene je kombinirana metoda rada –sve po malo(intervalni trening, situacijski trening, sintetička metoda , analitička metoda ) ovisno o datoj situaciji jer se ne radi o takmičarima kod kojih je malo toga prepušteno slučaju. Putem mečeva i turnirića i ligica pratim njihov napredak i mogu onda i napraviti nekakvu analizu i donijeti zaključke, jasno sve na rekretativnoj osnovi.
05. Broj djece u teniskoj školi
Po jednom treneru od 15-40 djece razne starosne dobi
konkretno naš primjer ima 32 djece
06. Podjeliti djecu po grupama
Trener ih je podjelio u 8 grupa
1 grupu čine djeca od 5-6 godina i ima ih 6 u grupi
2 grupu čine djeca od 6-7 godina i ima ih 4 u grupi
3 grupu čine djeca do 6-8 godina i ima ih 2-3 u grupi
4 grupu čine djeca od 7-8 godina i ima ih 5 u grupi
5 grupu čine djeca od 8-10 godina i ima ih 4-5 u grupi
6 grupu čine djeca od 9-10 godina i ima ih 3 u grupi
7 grupu čine djeca od 11-12 godina i ima ih 4 u grupi
8 grupu čine djeca od 12-17 godina i ima ih 4 u grupi
Sva djeca su raspoređena po grupama. I to po trenerovim subjektivnim prioritetima .
Što znače trenerovi subjektivni prioriteti ? Iz prakse to znači da svaki trener ne misli isto po pitanju prioriteta. Jedan misli da je važniji novac pa će ako treba stajati na glavi samo da zaradi više, drugi će slušati roditelje, treći će raditi po terminima itd itd.
07. Odrediti dužinu trajanja treninga
1 grupu čine djeca od 5-6 godina i ima ih 6 u grupi- 1 X TJEDNO PO 30 MIN
2 grupu čine djeca od 6-7 godina i ima ih 4 u grupi 1 X TJEDNO PO 60 MIN
3 grupu čine djeca do 6-8 godina i ima ih 2-3 u grupi 2 X TJEDNO PO 30 MIN
4 grupu čine djeca od 7-8 godina i ima ih 5 u grupi 2 X TJEDNO PO 60 MIN
5 grupu čine djeca od 8-10 godina i ima ih 4-5 u grupi 2 X TJEDNO PO 30 MIN
6 grupu čine djeca od 9-10 godina i ima ih 3 u grupi 2 X TJEDNO PO 60 MIN
7 grupu čine djeca od 11-12 godina i ima ih 4 u grupi 2 X TJEDNO PO 60 MIN
8 grupu čine djeca od 12-17 godina i ima ih 4 u grupi 3 X TJEDNO PO 60 MIN
08. Odrediti satnicu treninga po danima
U zimskom računanju vremena
1 grupu čine djeca od 5-6 godina i ima ih 6 u grupi PET. 14.00-14.30
2 grupu čine djeca od 6-7 godina i ima ih 4 u grupi PON. 14.00-15.00
3 grupu čine djeca do 6-8 godina i ima ih 2-3 u grupi UTO-ČET 14.00-14.30
4 grupu čine djeca od 7-8 godina i ima ih 5 u grupi UTO-ČET 14.30-15.30
5 grupu čine djeca od 8-10 godina i ima ih 4-5 u grupi PON 15.00-15.30 SRI. 14.-14.30
6 grupu čine djeca od 9-10 godina i ima ih 3 u grupi UTO-ČET 15.30-16.30
7 grupu čine djeca od 11-12 godina i ima ih 4 u grupi SRI-PET 14.30-15.30
8 grupu čine djeca od 12-17 godina i ima ih 4 u grupi PON-SRJ-PET 15.30-16.30
U ljetnom računanju vremena
1 grupu čine djeca od 5-6 godina i ima ih 6 u grupi PET. 18.30-19.00
2 grupu čine djeca od 6-7 godina i ima ih 4 u grupi PON. 18.30-19.00
3 grupu čine djeca do 6-8 godina i ima ih 2-3 u grupi UTO-ČET 18.30-19.00
4 grupu čine djeca od 7-8 godina i ima ih 5 u grupi UTO-ČET 17.30-18.30
5 grupu čine djeca od 8-10 godina i ima ih 4-5 u grupi PON 18.00-18.30 SRI. 18.30-19
6 grupu čine djeca od 9-10 godina i ima ih 3 u grupi UTO-ČET 16.30-17.30
7 grupu čine djeca od 11-12 godina i ima ih 4 u grupi SRI-PET 17.30-18.30
8 grupu čine djeca od 12-17 godina i ima ih 4 u grupi PON-SRJ-PET 16.30-17.30
16.03.2008. g. Turajlić Vlado